Інформація про підсумки роботи зі зверненнями громадян у виконавчому комітеті Глухівської міської ради за 2023 рік
Робота зі зверненнями громадян у виконавчому комітеті Глухівської міської ради впродовж 2023 року була направлена на виконання вимог Закону України «Про звернення громадян» та Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», інших нормативних документів.
Організацію роботи зі зверненнями громадян забезпечує організаційно-контрольний відділ апарату Глухівської міської ради та її виконавчого комітету (далі – організаційно-контрольний відділ). Діловодство за письмовими та усними зверненнями здійснюється відповідно до Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, у медіа, затвердженої Постановою КМУ від 14 квітня 1997 року №348, ведеться електронний облік звернень громадян.
У 2023 році ця робота здійснювалась за наступними напрямками:
- звернення громадян, в тому числі електронні;
- депутатські звернення;
- співпраця з державною установою «Сумський обласний контактний центр» та Урядовою гарячою лінією;
- координація роботи звернень на телефонну «гарячу лінію»;
- запити на отримання публічної інформації;
- забезпечення організації та обліку прийомів громадян з особистих питань керівництвом міської ради та її виконавчого комітету.
Підсумки роботи зі зверненнями громадян щопівроку розглядаються на засіданнях виконавчого комітету Глухівської міської ради, про що приймаються відповідні рішення, в яких визначаються заходи та завдання щодо подальшого вдосконалення цієї роботи.
Це питання (за підсумками І півріччя 2023 року) розглянуто на засіданні виконавчого комітету Глухівської міської ради (рішення №199 від 20.07.2023).
Одним із основних напрямків роботи зі зверненнями громадян є організація «прямого діалогу» між владою та громадою шляхом проведення прийомів громадян з особистих питань керівництвом Глухівської міської ради та її виконавчого комітету.
Відповідно до вимог Указу Президента України від 07 лютого 2008 року №109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» прийоми громадян з особистих питань керівництвом міської ради та її виконавчого комітету проводяться не менше ніж чотири рази на місяць, у тому числі два з них – виїзні.
Протягом звітного періоду проведено 9 виїзних прийомів міським головою (с. Полошки, с. Баничі, с. Білокопитове, с. Уздиця, с. Семенівка, с. Перемога, с. Дунаєць, с. Некрасове, с. Привілля та 4 виїзних прийоми першим заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів Глухівської міської ради, секретарем Глухівської міської ради, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів Глухівської міської ради на території старостинських округів Глухівської міської ради (с. Заруцьке, с. Будища, с. Сутиски, с. Годунівка).
Графіки прийому громадян керівництвом Глухівської міської ради затверджуються розпорядженням міського голови та доводяться до відома населення шляхом розміщення інформації на офіційному вебсайті Глухівської міської ради та на інформаційному стенді в приміщенні виконавчого комітету Глухівської міської ради. На 2024 рік відповідні графіки затверджено розпорядженням міського голови від 29.12.2023 №138-ОД.
Упродовж 2023 року на прийомах громадян з особистих питань до міського голови надійшло 194 звернення (на 28 відсотків більше, ніж за минулий рік).
Питання, з якими зверталися жителі громади на прийомах з особистих питань, стосувалися житлових та земельних спорів між сусідами, перевірки законності будівництва (48 звернень), житлово – комунального господарства (45 звернень), працевлаштування (9 звернень) та ін.
Звернення розглядалися із залученням (за потреби) секретаря Глухівської міської ради, першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Глухівської міської ради, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів Глухівської міської ради, керівників структурних підрозділів Глухівської міської ради, апарату Глухівської міської ради та її виконавчого комітету. У випадках, коли порушені заявниками питання не вимагали додаткової перевірки та опрацювання, відповіді на звернення громадян (у разі їх згоди) надавалися усно безпосередньо під час особистого прийому.
Варто зауважити, що таких звернень упродовж звітного періоду була більшість.
У випадках, коли порушені заявниками питання вирішити на особистому прийомі було неможливо через їх складність та необхідність додаткового вивчення, міським головою надавалися доручення секретарю Глухівської міської ради, першому заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів Глухівської міської ради, заступникам міського голови з питань діяльності виконавчих органів Глухівської міської ради, керівникам структурних підрозділів Глухівської міської ради, апарату Глухівської міської ради та її виконавчого комітету. Про результати розгляду заявники повідомлялися у зручний для них спосіб у терміни, визначені чинним законодавством.
У виконавчому комітеті Глухівської міської ради запроваджено функціонування телефонної «гарячої лінії». Надання консультативних послуг населенню в телефонному режимі проводить головний спеціаліст організаційно-контрольного відділу, відповідальний за роботу зі зверненнями громадян. Протягом звітного періоду надійшло 20 звернень. Опрацювання таких звернень відбувалось згідно з вимогами чинного законодавства.
У відповідності до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» бажаючі мають право надіслати електронне звернення через офіційний вебсайт Глухівської міської ради, інформація про це розміщена на сторінці «Звернення громадян». Протягом 2023 року такою можливістю скористалося 28 осіб (на рівні 2022 року).
Реєстрація та обробка електронних звернень здійснювалась відповідно до вимог чинного законодавства.
Упродовж звітного періоду до виконавчого комітету міської ради надійшло 488 письмових звернень громадян (на 50 відсотків більше, ніж за минулий рік).
Найбільша кількість письмових звернень надійшла з питань житлової політики – 299, серед яких основний відсоток становили заяви щодо житлових та земельних спорів між сусідами, перевірки законності будівництва та призначення комісій для обстеження житлових будинків та господарчих споруд, пошкоджених внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру.
На другому місці – звернення з питань житлово-комунального господарства – 179. Основні проблеми, порушені в заявах, стосувалися підсипки, грейдування та ремонту доріг, облаштування тротуарів, благоустрою прибудинкових територій, ремонту покрівель житлових будинків, підтоплення житлових будинків та підвалів, благоустрою кладовищ, надання допомоги на утримання безпритульних тварин, обмеження руху великогабаритного транспорту, встановлення «лежачих поліцейських», заміни каналізаційних люків, відключення від централізованого теплопостачання, видалення аварійних дерев та ін.
На третьому – з питань соціального захисту населення (59 звернень). На четвертому – аграрної політики та земельних відносин (40 звернень). Основний відсоток – заяви на отримання земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва учасниками бойових дій.
Депутатських звернень упродовж 2023 року надійшло 9 (на 44% менше, ніж у минулому році). З них 4 – від депутатів міської ради, 1 – від депутата Сумської обласної ради та 4 – від народних депутатів України.
Зазначені вище звернення стосувалися позбавлення Деркача А.Л. звання «Почесний громадянин Глухова», перейменування вулиці Некрасова, покосу трави на прибудинкових територіях, внесення питань до порядку денного засідання сесії міської ради, внесення змін до бюджету громади. Також, за допомогою звернень, депутати отримували інформацію, яка їх цікавила чи була необхідною для належного виконання повноважень, зокрема щодо: земельних ділянок на території громади для об’єктів енергетики, витрат з бюджету міської територіальної громади на розробку проектно-кошторисних документацій, допомоги військовим частинам, які дислокуються на території громади, кількості посадових осіб місцевого самоврядування та суми видатків на їх річне утримання та ін.
Майже всі питання, порушені у депутатських зверненнях, вирішені позитивно. По окремих з них надано ґрунтовні детальні роз’яснення.
Від органів влади вищого рівня у 2023 році надійшло 17 звернень (на 35% менше, ніж у 2022 році):
- із Сумської обласної державної адміністрації – 4 звернення;
- з Офісу Президента України через Сумську обласну державну адміністрацію – 9 звернень;
- з Верховної Ради України через Сумську обласну державну адміністрацію – 2 звернення;
- з Кабінету Міністрів України через Сумську обласну державну адміністрацію – 1 звернення;
- із Шосткинської районної державної адміністрації – 1 звернення.
У своїх зверненнях до органів влади вищого рівня мешканці міської ради порушували:
1) соціальні питання: забезпечення автомобілем особи з інвалідністю внаслідок війни, надання допомоги на лікування, неврахування страхового стажу під час призначення пенсії;
2) житлово-комунальні питання: відключення квартири від централізованого теплопостачання та надання дозволу на встановлення індивідуального опалення, ремонту дороги;
3) житлової політики: скарга на самовільне будівництво, отримання допомоги для ремонту будинку після обстрілів рф;
3) освіти та захисту прав дітей: щодо необхідності наявності початкової ланки освіти в КЗ СОР «Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою», щодо розгляду можливості організації дистанційної форми навчання в Глухівській ЗОШ І-ІІІ ст. №2;
4) релігії: щодо передачі громаді Різдва Пресвятої Богородиці ПЦУ в м. Глухові храму для служіння;
5) охорони здоров’я: скарга на неналежне надання медичної допомоги в КНП «Глухівська міська лікарня» Глухівської міської ради, щодо безоплатного лікування;
6) інші питання.
Аналіз цих звернень свідчить про те, що майже всі вони були безпідставними, оскільки попередньо розглядалися на місцевому рівні і заявникам надано обґрунтовані відповіді.
У 2023 році мали місце колективні звернення від жителів міської ради, їх кількість склала 54, що на 54 відсотка більше, ніж у 2022 році.
У колективних зверненнях громадяни, в основному, порушували питання, що стосуються житлово-комунального господарства (ремонту та підсипки доріг, благоустрою та асфальтування прибудинкових територій, облаштування тротуарів, встановлення «лежачих поліцейських», обмеження руху великогабаритного транспорту на вулицях міста, від’єднання будинку від централізованого опалення, відновлення доступу до каналізаційної системи будинку, видалення аварійних дерев, ремонту даху будинку, підтоплення будинків та підвалів). Також жителі громади порушували питання освіти (необхідності наявності початкової ланки освіти в КЗ СОР «Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою, масові звернення з проханням не закривати Дунаєцький НВК:ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ступенів Глухівської міської ради Сумської області»).
Зазначені вище звернення розглядалися (за потреби) комісійно, з виїздом на місце. Окремі проблемні питання, порушені в колективних зверненнях, які не вдалося вирішити у визначені чинним законодавством терміни, взято на контроль управлінням житлово-комунального господарства та містобудування Глухівської міської ради та буде виконано в порядку черговості за умови наявності фінансування з бюджету громади.
У звітному періоді мали місце багаторазові письмові звернення від одних і тих же заявників. Зокрема, – від особи з інвалідністю внаслідок війни Ковальчука Б.Д. (11 звернень, з яких 7 – через органи влади вищого рівня). На кожне зі звернень заявнику були надані вичерпні обґрунтовані відповіді, але він не згоден з ними і продовжує звертатися повторно.
У звітному періоді надійшло 472 звернення з Урядової гарячої лінії та з державної установи «Сумський обласний контактний центр», що на 204 відсотки більше, ніж у 2022 році.
Ці звернення стосувалися сфери соціального захисту населення в частині отримання субсидій, різних видів пільг та соціальної допомоги (116 звернень), отримання жителями громади допомоги на лікування, закупівлю дров та гуманітарної допомоги (302 звернення), що масово надходили до виконавчого комітету міської ради як у першому, так і у другому півріччях 2023 року.
Усі звернення, що надійшли до виконавчого комітету Глухівської міської ради в 2023 році, розглядалися вчасно, неупереджено, об’єктивно, всебічно та детально із залученням відповідних профільних спеціалістів, при необхідності – комісійно з виїздом на місце та за участю самих заявників. За потреби громадянам надавався чіткий алгоритм подальших дій для реалізації окреслених у зверненнях питань, роз’яснювався порядок оскарження прийнятих рішень.
Упродовж 2023 року також надійшло 56 запитів на отримання публічної інформації, що на 14 відсотків більше, ніж у 2022 році. Всі запити розглядалися упродовж п’яти робочих днів, у разі необхідності запитувачам надавалась відповідь про продовження термінів згідно з вимогами чинного законодавства України.
Протягом звітного періоду проведено 6 перевірок додержання структурними підрозділами міської ради, апарату міської ради та її виконавчого комітету Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», інших нормативно-правових актів щодо роботи зі зверненнями громадян. Порушень та суттєвих недоліків не виявлено.
Протягом звітного періоду навчальні семінари, спрямовані на підвищення кваліфікації відповідальних за роботу зі зверненнями громадян з питань організації роботи у цій сфері, не проводилися у зв’язку із введенням на території України воєнного стану.
З метою підвищення кваліфікації, головний спеціаліст організаційно-контрольного відділу апарату Глухівської міської ради та її виконавчого комітету, відповідальний за роботу зі зверненнями громадян, взяв участь в онлайн тренінгу «Практичні аспекти дотримання інформаційних прав в умовах воєнного стану», проведеному Секретаріатом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини за підтримки ПРООН в Україні, вебінарі «Організація діловодства за зверненнями громадян та запитами на публічну інформацію», проведеного в рамках роботи Всеукраїнської Асоціації на базі платформи «Управління людськими ресурсами» за підтримки Програми USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) та у навчальному онлайн-тренінгу «Доступ до публічної інформації в умовах війни: 2023», організованому Центром демократії та верховенства права за підтримки Міністерства культури та інформаційної політики України.
Узагальнені матеріали про організацію роботи зі зверненнями громадян, актуальну нормативно-правову базу, що стосується забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення громадян до органів місцевого самоврядування, розміщено на офіційному вебсайті Глухівської міської ради у розділі «Звернення громадян» та на інформаційних стендах в адміністративній будівлі виконавчого комітету Глухівської міської ради. За потреби інформація оновлюється.
Також, з метою попередження надходження повторних звернень та скарг від жителів громади, на офіційному вебсайті Глухівської міської ради публікується інформація з найбільш актуальних питань, що стосуються соціального захисту населення, пенсійного законодавства, житлово-комунального господарства, благоустрою, будівництва, торгівлі тощо.
Робота зі зверненнями громадян залишається одним із пріоритетних напрямків діяльності виконавчого комітету Глухівської міської ради.